papet…

Σεληνιακό Πάρκο – Σκέψεις και Ημέρες

Τα παπαγαλάκια

Κάποτε, σε μια πλατεία, στήσανε μια γιορτή. Πήραν μερικά παιδιά, τα έντυσαν με ίδια ρούχα, τα έβαλαν στη σειρά σα στρατιωτάκια. Εν δυο, εν δυο. Τους έδωσαν και ποιηματάκια να τα μάθουν απ’ έξω, κι ο κόσμος χειροκροτούσε. Και είχε τόσο μεγάλη επιτυχία η εκδήλωση, που από γιορτή την έκαναν εκπαιδευτικό σύστημα.

Τα χρόνια πέρασαν και η ιστορία αυτή ξεχάστηκε. Από τη διαδικασία όμως της γιορτής περάσαμε όλοι όσοι πήγαμε σχολείο. Από τη γιορτή πάλι, μας έμειναν ενθύμια κάποια λίγα απ’ τα στιχάκια: “Οι γωνίες των οποίων το άθροισμα ισούται με 90 μοίρες ονομάζονται συμπληρωματικές”, “Η προπαραλήγουσα δεν περισπάται”, “Εφ ίσον μι επί γάμα”, “Πρωτεύουσα της Αυστρίας είναι η Βιέννη”.

Πολλές φορές βγάζουν νόημα, αρκετές άλλες όμως, τα στιχάκια αυτά έχουν εντυπωθεί στη μνήμη μας απλά ως ήχοι ή λέξεις σχολικού βιβλίου (σε δεξιά σελίδα κάτω-κάτω) και μας αρνούνται το δικαίωμα να τα επεξεργαστούμε ή ακόμη περισσότερο να τα αμφισβητήσουμε.

Ξέρουμε, για παράδειγμα, ότι στις Θερμοπύλες πολέμησαν στο πλευρό του Λεωνίδα 300 Σπαρτιάτες και 700 Θεσπιείς. Αυτοί οι 700, λοιπόν, ήταν από… Εκτός κι αν είστε από την περιοχή, ή αν κατά τύχη το διαβάσατε, είναι πολύ δύσκολο να ξέρετε την απάντηση, μιας και κανένας δάσκαλος δε μας την είπε ποτέ. Ούτε κι εμείς ρωτήσαμε όμως.

Μας είπαν για το “Κρυφό Σχολειό” και για 400 χρόνια “σκλαβιάς”, αυτά τα ξέρουμε όλοι. Πόσο μυστικό όμως και καλά οργανωμένο ήταν αυτό το σχολείο ώστε να παραμείνει κρυφό για τόσους αιώνες; Ή μήπως οι Οθωμανοί ήταν τόσο “χαζοί”; Πόσο σκλαβωμένοι και πόσο Βυζαντινοί ήταν οι επαναστάτες του 1821 μετά την πάροδο 15 περίπου γενεών; Δεν επηρεάστηκαν καθόλου από την τότε πρόσφατη Γαλλική επανάσταση;

Στο σχολείο μάθαμε για το “Φασίολο τον κοινό” και για τις δυο κοτυληδόνες. Στα Θρησκευτικά μας μίλησαν για παραβολές και στην Ανθρωπολογία για το πεπτικό σύστημα. “Στεγνές” πληροφορίες χωρίς επεξηγήσεις, με καθόλου ή ελάχιστη συμβολή στις σημερινές μας γνώσεις. Από την άλλη, δεν ξέρουμε αν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο αρνί και το πρόβατο (τα παιδιά των πόλεων τουλάχιστον), δεν έχουμε ιδέα για το τι σημαίνει αρχιτεκτονική, ούτε έχουμε ακούσει ποτέ από τι είναι φτιαγμένο ένα σαπούνι. Η αλήθεια είναι πως δε θα μου έκανε διαφορά αν σήμερα δεν ήξερα να λύνω ολοκληρώματα ή δεν είχα ιδέα για την τάδε Οικουμενική Σύνοδο. Θα ήθελα όμως να μου έχουν μιλήσει στο σχολείο για άλλα, πρακτικά και καθημερινά θέματα.

Με τις σκέψεις αυτές δε μηδενίζω, ούτε απαξιώνω την ύπαρξη κάποιων μαθημάτων στα σχολεία. Αντιδρώ στην έκταση και τον τρόπο διεξαγωγής τους. Είμαι υπέρμαχος της εγκυκλοπαιδικής γνώσης και μάλλον χλευαστής της απόλυτης εξειδίκευσης. Υποστηρίζω απλά, ότι ορισμένα αντικείμενα θα μπορούσαν να αποτελέσουν εξαίρετα θέματα “ενημερωτικών σεμιναρίων” προς τους μαθητές, προσελκύοντας με αυτόν τον τρόπο τους ενδιαφερόμενους για περαιτέρω ενασχόληση σε ανώτερο ή ανώτατο επίπεδο, χωρίς παράλληλα να δημιουργούν πονοκεφάλους αποστήθισης σε όσους αδιαφορούν γι’ αυτά.

Μια άλλη ιδέα είναι η αντικατάσταση κάποιων “μαθημάτων”, ή μάλλον μέρους αυτών, από “δραστηριότητες”. Ίσως, για παράδειγμα, να ήταν ενδιαφέρουσα η ύπαρξη “εργαστηρίων διαλόγου ” με το σχηματισμό ομάδων που θα συμμετείχαν σε συζητήσεις τις οποίες οι Αγγλοσάξονες εύστοχα χαρακτηρίζουν “Crossfire Debates”. Ενδιαφέρον θα ήταν επίσης ένα πρόγραμμα επίλυσης Γενικών Αποριών για θέματα που δύσκολα εντάσσονται κάπου αλλού, ή ο “μετασχηματισμός” των μαθημάτων της Μουσικής και των Καλλιτεχνικών (ζωγραφικής στην ουσία) σε ένα πρόγραμμα συμμετοχής και συζήτησης επί των σύγχρονων μορφών έκφρασης και τέχνης. Σε αυτό το τελευταίο αντικείμενο μάλιστα, τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να είναι άμεσα, ίσως και εντυπωσιακά. Φανταστείτε π.χ. το ενδιαφέρον των μαθητών για την ανάλυση του θέματος της ταινίας που είδαν το Σαββατοκύριακο ή την κουβέντα πάνω στις προσωπικές μουσικές επιλογές τους.

– “Όλα αυτά μπορεί να ακούγονται όμορφα”, αντέδρασε κάποιος φίλος με τον οποίο συζητούσαμε επί του θέματος, “αλλά δε μας είπες, αυτά ποιος θα τα διδάξει; Και πώς;”

Έμεινα με το στόμα ανοιχτό. “Ωχ, αυτήν την απάντηση δε μας την είπαν στο σχολείο”, σκέφτηκα. Τι να τις κάνω τις ιδέες για μαθήματα κριτικής σκέψης, αυτογνωσίας, πολιτικών ιδεών και όλα τα άλλα, αν δε μου έχουν δείξει τρόπους ώστε να εφαρμοστούν;

Άσε καλύτερα. Ας μείνω με την απορία “Γιατί δηλαδή να κρατάμε το μαχαίρι με το δεξί;”. Κάλλιο κι εγώ παπαγαλάκι;

May the Force b with u…

papet

Advertisements

23 Ιουνίου 2006 - Posted by | Διάφορα

3 Σχόλια »

  1. Γλυκείε μου τρελέ….

    Αυτό είναι comment για ότι διαβασα εδώ… απλώς το κείμενο δεν είχε σχόλιο και μου έκατσε άσχημα να υπάρχει κάτι δικό σου ασχολίαστο….. Καθώς κοιτούσα τα παραμύθια σου… θυμήθηκα ότι στο πορτοφόλι μου έχω ένα μικρό χαρτάκι με δυό φράσεις που έγραψα μια μέρα που ήμουν θυμωμένη…. μη με ρωτήσεις γιατί… δεν θυμάμαι… κάτι ασήμαντο, κάτι σημαντικό δεν ξέρω. Σημασία έχει αυτό το χαρτάκι που για κάποιο ανεξιχνίαστο λόγο κουβαλάω μαζί μου βρήκε λόγο ύπαρξης… Σου παραθέτω λοιπόν τις φράσεις αυτούσιες ως απάντηση στα γραπτά σου: «Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι. Και άλλα τέτοια…. χαρούμενα και πολυσυζητημένα… από αυτά που παίζουν με το μυαλό σου. Ψάξε βρες τα δηλαδή… κι ας λέει ο καθένας από τους άλλους ότι γουστάρει… λες και τους νοιαζει.» Συνέχισε λοιπον να μας ταξιδεύεις… και καλό μας ταξίδι!

    Σχόλιο από Πούκ | 30 Ιουνίου 2006 | Απάντηση

  2. Πολύ καλό το κείμενό σου και πάρα πολύ καλή η προσέγγισή σου papet. Δυστυχώς, η γιορτούλα αυτή συνεχίζεται και στο πανεπιστήμιο όπου υποτίθεται ότι είναι χώρος ανάπτυξης της κριτικής σκέψης…Όπως έχω γράψει και εγώ στο δικό μου blog η παπαγαλία ζεί και βασιλεύει!!!

    Keep Writing!

    Σχόλιο από fititakos | 24 Φεβρουαρίου 2007 | Απάντηση

  3. πολύ καλό το κείμενο

    Σχόλιο από kostas | 5 Οκτωβρίου 2009 | Απάντηση


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: